logo1

رتبه اعتباری چیست؟

رتبه اعتباری عددی است بین ۰ تا ۹۰۰ که بر مبنای رفتار هر شخص در شبکه بانکی کشور به وی اختصاص می یابد. هرچه این عدد بیشتر باشد، وضعیت اعتبـاری وی بهتـر بوده و ریسک معامله با ایشان کمتر خواهد بود.

رتبه اعتباری برای چه سازمان هایی حائز اهمیت است؟

 

  • بانک‌ها
  • صندوق های قرض الحسنه
  • صاحبان مشاغل
  • شرکت های بیمه و کارگزاری
  • شرکت های سرمایه گذاری
  • شرکت های ارائه خدمات اجتماعی
  • شرکت های فروش قسطی-اعتباری محصولات

چه اطلاعاتی در رتبه اعتباری هر فرد وجود دارد؟

 

  • اطلاعات کامل هویتی مشتری از شبکه بانکی، براساس تاریخ آخرین به روزرسانی اطلاعات هر بانک
  • تشریح کامل روند بازپرداخت کلیه تسهیلات دریافتی توسط مشتری در کل نظام بانکی کشور به تفکیک هر قرارداد
  • وضعیت تعهدات آتی مشتری
  • اخذ گزارش کامل وضعیت ضامن بودن مشتری در قراردادهای مختلف
  • ارائه گزارش تعداد استعلام رتبه اعتباری مشتری توسط تمامی بانک ها
  • ارائه گزارش وام ها و تسهیلاتی که از شبکه بانکی و موسسات اعتباری دریافت شده است
  • وضعیت تعهدات به صندوق رفاه دانشجویی

 

دریافت تمامی موارد فوق توسط کد ملی و شماره موبایل مشتری پس از احراز هویت امکان پذیر خواهد بود.

 

 

چه پارامترهایی در رتبه اعتباری تاثیرگذارند؟

 

  • تعداد چک برگشتی
  • وامهایی که شخص از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و حتی صندوقهای رفاه دانشجویی اخذ کرده و مبالغ آنها
  • اقساط سررسید گذشته
  • ضمانتهایی که شخص برای اشخاص ثالث انجام داده است

 

 

توضیح اینکه معمولا اطلاعات تسهیلاتی اشخاص بین ۵ تا ۷ سال در کشورهای مختلف، حتی پس از پایان اقساط در سامانه اعتبار سنجی می‌ماند. این بدین معنی نیست که اشخاص در این مدت نمی توانند وام دریافت نمایند، این موضوع به این معناست که در مدت ۵ تا ۷ سال، تمام رفتار اعتباری مشتریان بر رتبه اعتباری آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

مواردی نظیر : طلاعات مربوط به نژاد، علایق مذهبی، سابقه بیماری‌، شیوه زندگی شخصی، اولویتهای سیاسی، اسامی دوستان، سوابق کیفری، میزان درآمد و گردش حساب مشتری، فهرست دارایی‌های شخص و دیگر اطلاعاتی که جزو سوابق محرمانه اشخاص تلقی می‌شود در سامانه اعتبارسنجی جمع‌آوری نمی‌شود.